Miksi kesällä on enemmän turbulenssia?
Lämpimän kauden aikaan taivaalla on enemmän turbulenssia kuin kylmän kauden aikaan. Tuota turbulenssia on helpohko ennustaa, koska sen käyttäytyminen on melko säännönmukaista. Poikkeuksia toki löytyy suuntaan jos toiseen, joten lopullisen varmuuden taivaalla olevasta turbulenssista saa aina vasta itse lennolla.
Keväällä päivien pidentyessä ja lumien jo lähes sulattua aurinko pääsee lämmittämään maan pintaa. Tummat maa-alueet lämpenevät nopeammin kuin vaaleat alueet, joten tummien alueiden päällä oleva ilma lämpenee nopeammin kuin vaaleiden alueiden päällä oleva ilma. Lämmin ilma on kevyempää kuin kylmä ilma, joten se lähtee kohoamaan ylöspäin. Tätä nousevaa ilmaa kutsutaaan termiikiksi. Toisinaan termiikki muodostaa taivaalle kumpupilven. Tämä pilvi voi jäädä pieneksi tai kasvaa isoksi, jopa suureksi ukkospilveksi asti.
Jos jostain nousee ilmaa ylöspäin, täytyy jostain laskea ilmaa alaspäin. Kun nousevien ja laskevien ilmamassojen läpi lennetään lentokoneella, lentäjät ja lentomatkustajat tuntevat termiikkien olemassaolon turbulenssina. Tätä turbulenssia on maanpinnasta aina kumpupilvikerroksen tasalle asti. Kumpupilvien sisällä turbulenssi on usein voimakkaampaa kuin niiden alapuolella. Kumpupilvien yläpuolelle noustessa lento on tasaisempaa ainakin termiikkien puolesta.
Termiikit ja niiden tuomat turbulenssit ovat seuranamme koko lämpimän kauden ajan. Keväisin termiikkien aiheuttama turbulenssi voi olla hieman terävämpää kuin kesällä. Kesällä taas termiikit nousevat usein hieman korkeammalle, joten turbulenssia koetaan lentoonlähdön jälkeen hieman pidempään. Vastaavasti lähestymisen aikana turbulenssi alkaa keikuttamaan konetta hieman aiemmin ennen laskua.
Jos aurinko paistaa aamusta lähtien, termiikit heräilevät yleensä ennen puolta päivää. Ilmamassojen ylös alas -liike voi jatkua aina pitkälle iltapäivään. Jos pilvilautta katkaisee aurinkoisen päivän, termiikit ovat siltä erää ohi. Pilvisellä säällä ei termiikkejä synny ollenkaan, koska aurinko ei pääse lämmittämään maanpintaa.
Vaikka turbulenssi voi tuntua epämiellyttävältä, se ei ole vaarallista lennon kululle. Lentäjien kannalta ajateltuna turbulenssi on sama kuin ajaisi kovalla tuulella isoa autoa, joka on herkkä sivutuulelle. Auto kyllä pysyy tiellä kuskilla kuin kuskilla, mutta ajamiseen joutuu keskittymään hieman enemmän ja autoa joutuu ohjaamaan hieman aktiivisemmin. Samaan tapaan käsin ohjatessaan lentäjät joutuvat turbulenttisella säällä keskittymään hieman enemmän ja ohjaamaan lentokonetta hieman aktiivisemmin.
Mutta on termiikeistä toisille iloakin. Niistä nauttivat ainakin linnut, purjelentäjät sekä varjo- ja riippuliitoharrastajat. Termiikit ovat ilman moottoria lentäville ihmisille ja eläimille ilmaista energiaa. Nousevien ilmavirtausten mukana noustaan ylöspäin ja nousun jälkeen matkaa taitetaan liitämällä, kunnes taas seuraavassa termiikissä otetaan lisää korkeutta. Lentomatkaa voi tulla päivän aikana kymmenistä kilometreistä aina satoihin kilometreihin saakka.
Turbulenssia aiheuttaa termiikkien lisäksi moni muukin asia. Nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin sanoa, että jos et pidä turbulenssista, kannattaa kesällä lentää aamuisin tai iltaisin. Silloin ei ole ainakaan termiikeistä johtuvaa turbulenssia.
Rentoja lentoja,
Jaakko