Tuuleeko liikaa – Lentopelkokurssi.fi
Valikko Sulje

Tuuleeko liikaa?

Kovan tuulen vaikutus lennon turvallisuuteen herättää usein kysymyksiä. Minkälaisella tuulella on merkitystä lentämiseen ja milloin tuulee liikaa? Aiheessa on monta huomioon otettavaa asiaa.

Työpäivän aluksi lentäjät tarkastavat lentoon liittyvät dokumentit. Dokumenteista tarkastetaan muun muassa tämän hetkinen sää sekä päivän ennusteet lähtökentälle, määränpäähän, varakentille ja reitille. Riippumatta tuulen voimakkuudesta, lentäjä miettii ensimmäiseksi tuulen suuntaa suhteessa käytettävään kiitotiehen.

Vastatuuli

Vastatuuli lyhentää tarvittavaa lentoonlähtö- ja laskeutumismatkaa, mutta muuten se ei juuri vaikuta lentoonlähtöön tai laskeutumiseen. Kovakaan tasainen vastatuuli ei juuri muuta tilannetta eikä lentokoneille ole annettu maksimiarvoja vastatuulen suhteen. Kova puuskainen vastatuuli lisää hieman lentäjien työkuormaa, mutta ei mitenkään merkittävissä määrin.

Sivutuuli

Tuuli on harvoin suoraan edestä tai takaa. Kovemmatkin sivutuulet puuskineen ovat lentäjille arkipäivää. Tuulen voimakkuden kasvaessa tulee aikanaan vastaan lentokoneen valmistajan antamat sivutuulirajat. Konetyypistä riippuen rajat ovat luokkaa 10—20 metriä sekunnissa. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että mitä pienempi lentokone, sitä pienemmät rajat ja mitä isompi lentokone, sitä isommat rajat. Jos ennustetun sivutuulen voimakkuus ylittää lentokoneen valmistajan antaman maksimiarvon, lentoa ei voida suorittaa.

Pohjoismaissa joudumme usein talvisin operoimaan liukkailta kiitoteiltä. Kovalla sivutuulella lentokone ei enää pysyisi liukkaalla kiitotiellä ja siksi sivutuulirajat ovat sitä pienemmät, mitä liukkaampi kiitotie on.

Kova puuskainen sivutuuli työllistää lentäjiä enemmän, mutta ei tee nousua eikä laskeutumista vaaralliseksi. Tilanne on hieman sama kuin ajaisit kovalla tuulella autolla, missä on suuri sivupinta-ala. Auto kyllä pysyy tiellä, mutta ohjaamiseen joutuu keskittymään hieman enemmän.

Myötätuuli

Lentoonlähtöjä ja laskeutumisia tehdään myös myötätuuleen. Kaksi yleisintä syytä tähän on lentoajan säästäminen ja lentoaseman kapasiteetti. Valmistajien lentokoneille antamat myötätuulirajat ovat melko pieniä. Yleensä ne ovat luokkaa 5—7 metriä sekunnissa. Kovemmilla tuulilla laskeudutaan aina vastatuuleen.

Jos esimerkiksi pohjois-eteläsuunnassa olevaa kiitotietä lähestytään etelästä, säästetään lentoajassa useita minuutteja, jos laskeutuminen voidaan tehdä tulosuunnasta nokka kohti pohjoista. Samoin aikaa säästyy, jos lentoonlähtö voidaan tehdä samaiselta lentokentältä nokka kohti etelää. Kiitotien liukkaus aiheuttaa talvisin toisinaan sen, että jarrutusmatkan kannalta on turvallisempaa kiertää lentokenttä ja laskeutua vastatuuleen, jolloin jarrutusmatka on lyhyempi.

Lentokentän kapasiteetti tarkoittaa sitä, kuinka monta lentokonetta voi suorittaa lentoonlähdön tai laskeutumisen tiettynä aikana. Esimerkiksi ruuhka-aikoina käytetään mieluummin kiitoteitä, jotka mahdollistavat mahdollisimman monen lentokoneen lähdön tai laskeutumisen aina tarpeen mukaan. Joillain lentokentillä tämä tarkoittaa sitä, että lentoonlähtöjä ja laskeutumisia voidaan tehdä myös myötätuuleen.

Kun tuulee liikaa

Liian kovia tuulia aiheuttavat säännöllisesti esimerkiksi taifuunit Aasiassa ja hurrikaanit Amerikan mantereella. Myös Euroopassa joudutaan toisinaan perumaan lentoja kovan tuulen vuoksi. Erityisesti muutamat Euroopan saaret Atlantilla ovat tunnettuja tuulisista olosuhteistaan.

Lentoaseman ja lentokoneen maatoimintojen tuulirajat tulevat usein vastaan ennen lentokoneen lentoonlähtö- ja laskeutumisrajoja. Tällöin lento voidaan perua sen vuoksi, että määränpäähän päästyään matkustajia ei saataisi ulos koneesta eikä uusia matkustajia sisään. Matkalaukutkin palaisivat takaisin lähtökentälle koskemattomina. Tällöin on parempi jättää lento kokonaan väliin, vaikka se lentokoneen turvallisen operoinnin kannalta olisikin mahdollista.

Sääennusteet ovat nykyään luotettavia, mutta on toki mahdollista, että tuuli muuttuu lennon aikana ennustettua kovemmaksi. Tällöin ei tietenkään laskeuduttaisi määränpäähän, vaan lennettäisiin varakentälle.

Milloin tuulee liikaa?

Liikaa tuulee silloin, kun lento on peruttu tuulen vuoksi. Jos lennolle lähdetään, ovat lentäjät todenneet lennon suorittamisen turvalliseksi.

Rentoja lentoja,

Jaakko

Jos haet tietoa lentopelosta ja sen voittamisesta, tilaa tästä kolmen ilmaisen videon sarja.